Verdens næststørste sammenhængende skiområde blev en realitet, da destinationerne La Plagne og Les Arcs blev slået sammen til ét stort område – Paradiski

Fotos: Office de Tourisme de la Grande Plagne og Office de Tourisme de Les Arcs

Da de to franske destinationer Les Arcs og La Plagne ved juletid 2003 blev forenet til én ny skimastodont, Paradiski, blev endnu en megastjerne på den alpine destinations-himmel født.

425 pistekilometre kan den nye sværvægter mønstre, hvilket gør det til verdens næststørste sammenhængende skiområde – kun overgået af de godt 600 pistekilometre i De 3 Dale med hovedområderne Val Thorens, Meribel og Courchevel. Med sammenhængende skiområde menes, at delområder hænger sammen med lifter, så man ikke behøver tage bil eller bus til hjælp for at komme rundt.

Både Les Arcs og La Plagne tilhørte inden da gruppen af mellemstore franske skiområder, som altid har haft det svært, når danskere skulle finde stedet for en fransk vintervisit. I den forbindelse har danskerne altid været mere til giganter som De 3 Dale, L’espace Killy (Val d’Isere og Tignes) samt Portes du Soleil (Avoriaz m.fl.).

Objektivt betragtet er denne fokuseren på det store uretfærdigt, eftersom både Les Arcs og La Plagne er fremragende skisportssteder i sig selv, hvilket et stort antal franske gæster er et godt bevis for.

Men mange skigæster vil det store, og efter sammenlægningen har både Les Arcs og La Plagne da også oplevet flere besøgende, om end Paradiski endnu ikke for alvor har vundet indpas i danskernes skihjerter, selv om stedet er et af verdens største skiområder.

 

Naboer

Les Arcs og La Plagne ligger lige ved siden af hinanden i Savoie-regionen, der huser den største koncentration af franske skisportsområder. Sammenlægningen kom fysisk i stand via den hypermoderne gondollift Vanoise Express, der er verdens største af sin art.

Den rummer to gondoler, der hver især har plads til næsten 200 mennesker – eller lige så meget som fire store turistbusser. Gondolerne er i to etager og kører mellem Plan Peisey i Les Arcs-området og Montchavin-Les Coches i La Plagne-området. Den to km lange tur bliver tilbagelagt på blot fire minutter.

  Det pudsige ved sammenlægningen af Les Arcs og La Plagne er, at de to delområder faktisk minder utroligt meget om hinanden. Størrelsesmæssigt er de næsten ens med La Plagnes 220 km piste og Les Arcs’ 205 km. Derudover har de begge en bjergtinde på over 3000 meter, hvor en gletcher sørger for, at man selv i snefattige perioder er sikret godt skiløb.

Desuden er begge destinationer i modsætning til mange andre højalpine skistationer begunstiget af flere store skovområder. Udover det hyggelige ved at køre mellem træerne, er skovområderne også et godt sted at søge hen, når det sner og blæser. Træerne giver læ, samtidig med at man i dårlig sigtbarhed væsentligt lettere kan se, hvor man kører.

Endelig gør begge områder en stor indsats for at tiltrække børnefamilier. Udover skiskole for børn er der således en decideret pasningsordning for de helt små, som der bliver sørget for, medens forældrene er på skiskole. Desuden er der gratis liftkort til børn under syv år.

Også begynderne bliver der taget behørigt hensyn til. Der findes en række gratis lifter i både La Plagne og i Les Arcs, hvor man kan få sin alpine debut uden nødvendigvis at skulle investere en mindre formue i et liftkort. I teorien kan man således køre gratis en hel uge, hvis man ellers stiller sig tilfreds med de pågældende gratis-lifter.

 

Suveræn offpist

Selv om både Les Arcs og La Plagne har et bredt udbudt af pister for enhver smag, er terrænet generelt sværest i Les Arcs. Begyndere og letøvede, der ønsker at besøge Paradiski, har derfor mest gavn af at bo i La Plagne. Omvendt med rutinerede og skrappe skiløbere.

Begge steder har et suverænt udbud af offpist-muligheder. Ikke mindst La Plagne er kendt viden om herfor, og powderfreaks fra hele Europa strømmer til. Specielt nordsiden af Bellecôte-gletcheren er eftertragtet i den forbindelse. Og skulle sneen være skidt for offpist, behøver man ikke at kede sig som ekspert, idet man begge steder også finder flere skrappe pukkelpister.

Snowboarderne er der også tænkt på, og her er ikke mindst den store funpark i Les Arcs med halfpipes, hop og andre akrobatiske udfordringer et stort hit.

Og nu vi er ved særinteresserne, så er der også en del at komme efter for de fartgale. I forbindelse med, at de olympiske vinterlege i 1992 blev afholdt i regionshovedstaden Albertville, blev den olympiske bobslædebane placeret i La Plagne og den olympiske speedski-bane i Les Arcs.

I La Plagne kan man prøve bobslædebanen, og her bliver man nærmest skudt rundt i en stor slæde med hastigheder på op til 110 km/t. I starten kan man godt følge med, men senere mister man totalt orienteringen, når man tonser rundt i sving og kurver.

En tilsvarende hastighed kan man også nå på speedskibanen i Les Arcs. Banen er 1740 meter lang, og på det stejleste sted hælder den 76 procent, hvilket føles som næsten lodret. Fartrekorden ligger på over 240 km/t!

Som turist får man ikke lov at starte helt oppe fra toppen, men alligevel når man op på betragtelige hastigheder. De fleste runder således de 100 km/t, hvilket udløser et diplom.

 

Mange småbyer

Få steder giver så mange muligheder for overnatning som Paradiski. Både Les Arcs og La Plagne består nemlig af en række småbyer, der har hvert sit særpræg. Der er således frit valg mellem supereffektive satellitbyer, som er bygget oppe i terrænet udelukkende med skiløb for øje, samt små hyggelige landsbyer, der ikke har ændret sig alverden i flere årtier. Langt de fleste sengepladser er at finde i satellitbyerne – ikke mindst i Les Arcs.

For pistefræserne kan det være en fordel at bo tæt på den nye gondollift Vanoise Express. På den måde bor man i centrum af det store skiterræn, som man bedre kan udnytte, end hvis man bor i udkanten. I den forbindelse kan Les Arcs-delområderne Plan Peisey, Vallandry samt Les Arcs 1800 anbefales, mens det tilsvarende gælder for Montchavin, Les Coches, Belle Plagne samt Plagne Bellecote på La Plagne-siden.

 

Rejsefakta

De 425 km piste i Paradiski fordeler sig på 260 forskellige pister, der serviceres af 130 lifter. 70 procent af skiterrænet ligger over 2000 meter, hvilket sikrer en høj grad af snesikkerhed, således at destinationens to gletsjere kun tjener som et ekstra sikkerhedsnet.