Hvis du er så heldig, at du skal på skiferie i denne sæson. Så er der nogle forholdsregler du bør tage, sådan at du slipper for skader, gener, eller andre irritationsmomenter. Og hvis man forbereder sig en lille smule, så har man en kæmpe fordel når man senere skal i gang med skiløbet og ud i kulden.

Træn op til aktiviteterne

Det er de færreste af os, der er vant til at stå på ski ofte. Så hvis skiløb ikke er en del, af din ugentlige træningsrutine så er det en god ide at begynde at træne op. For en skiferie sætter høje krav, til din krop. Det er hårdt for sine muskler, led, og sener at skulle stå på ski så mange timer om dagen. Og det er ikke kun for, at undgå skaderne at du bør gå i gang med at træne op. For hvis du træner op, vil du også kunne klare mere. De lange ture på pisterne, vil ikke være lige så hårde for dig og du vil dermed kunne stå mere. Du vil heller ikke opleve, at dit overskud forsvinder på samme måde.

Så hvis ikke du er i topform, vil det være en god ide at starte noget træning op. Der er mange forskellige øvelser, som man med fordel kan lave. Du kan også tilmelde dig nogle hold, som enten gavner din balance, træner din muskler, eller forbedre din kondition. Hvis du besøger body-sds.dk, kan du læse om de forskellige typer træning der alle har en af disse ting i fokus. Man kan også sagtens forberede sig hjemme, ved at lave styrke øvelser. Og hvis dette ikke er noget, så hjælper det også at løbe en tur og forbedre konditionen på den måde.

Handel det rigtige udstyr og tøj

Når man er på skiferie, kan man ikke bare pakke det tøj man har hjemme i skabet. I hvert fald ikke kun det tøj, for der er noget koldere i sneen og det sætter nogle krav til udstyret. Hvis det er første gang du er på ski, og lige skal prøve det af kan du måske låne dig til udstyr. Men hvis du ved, at det er noget du vil prøve igen, kan du godt investere i noget ordentligt udstyr. Noget som er rigtig rart, at have selv men som er en lidt stor omkostning er skistøvler. Man kan sagtens leje skistøvler, men det vil være nogen som man andre har haft brugt. De vil derfor være svære, at få formet til din fod. Og det er irriterende, at køre med støvler der gnaver eller generer. Og at skulle køre ned og bytte, til et par nye som måske heller ikke passer. Derfor er egne skistøvler, en rigtig rar ting at have og kan tages med som håndbagage.

Derudover er det også vigtigt, at have noget varmt udstyr med. Vanter, skibukser, hue, skiundertøj og tykke trøjer. Hvis du ikke har nogen trøjer, som egner sig til kulde, kan du på hjemmesiden www.mollyogmy.dk finde et stort udvalg af dette. Hvis du allerede har været på din skiferie, skal du huske at man i slutningen af sæsonen kan finde gode tilbud på skiudstyr og tøj.

Spis dig friskere

Hvis du på nuværende tidspunkt, ikke spiser nogle vitaminer eller er i underskud så bør du starte ASAP. For her om vinteren, mangler mange af os vitaminer. Og det samme gælder når du kommer på skiferien. Om vinteren vil man kunne opleve, at man føler sig træt og udmattet. Dette er et klassisk tegn på, at man mangler vitaminer. Nogen oplever også ømme muskler, som har lette ved at føles ’brugte’. Og på din skiferie, bruger du rigtig meget af kroppens energi i løbet af dagen. Derfor bør du også inde gå ind på Jala helsekost hjemmeside, og undersøge om der er nogle vitaminer du mangler.

Og hvis du er i et vitamin underskud, bør du starte med det samme med at spise enten kosttilskud, eller mere varieret i din kost. Du vil opleve et øget overskud, og din krop vil takke dig.

Artiklen er sponsoreret