Det mest grundlæggende du skal gøre for at blive bedre på ski er, at fokusere på hvilken fod du har belastningen på.

  • Dette sikrer at dine ski står bedre fast gennem svinget
  • at du holder balancen bedre
  • at du kommer lettere fra sving til sving
  • at du har et støtteben (inderben), hvis du får problemer
  • men helt basalt er det fundamentet for, at du kan arbejde med noget andet skifokus. Hvis din platform ikke er velafbalanceret, er der ikke noget andet der fungerer.

Du skal (!!) stå rigtigt på fødderne.YDERSKIEN ER CHEFEN!

Generelt skal du sikre at yderskien er chefen! og inderskien er assistenten. Dette betyder at du skal trykke på yderbenet, mens du letter trykket på inderbenet. Du kan tænke på det som pedalerne på en cykel; du strækker det ene ben, mens du bøjer det andet.
Du kan træne det ved, at du igennem svinget skal føle, at din inderski er så ubelastet, at den reelt kan løftes fra sneen.
Du skal være bevidst om, hvilken fod du står på.

Bøjningen og strækningen i benene er væsentlig for din yderski kan bide sig fast i sneen, således skiene ikke rutsjer. Hvis der kommer for meget vægt på inderskien, mister du kontrollen og kan ikke styre skiene.

Foto 1 illustrerer at der lægges vægt på venstre ben, mens belastningen fjernes fra højre ben. Samtidig forstærkes belastningen på venstre ben ved, at overkroppen føres ud over venstre fod. Præcis det samme gør sig gældende på foto 3 – der blot er et sving til den anden side; og dermed med tryk på højre ben.

Foto 2 viser overgangen fra det ene sving til det andet.
Når det ene sving er styret færdigt, lettes trykket på begge ski. Når der gives efter for trykket ved at bøje i begge ben, vil tyngdepunktet søge ud af svinget – og det nye sving påbegyndes automatisk. Smart! Simpelt!

Såfremt du gennem svinget har den primære belastning på yderskien (yderskien er chefen!), vil du således kunne udnytte kræfterne fra det gamle sving til at lette svingudløsningen – og vupti! går det ene sving direkte over i det andet sving.

Foto 3 viser at det nye sving er i gang.
Det væsentlige i overgangen fra sving til sving er, at du straks! sikrer belastningen på den nye yderski. Du skal således hurtigt fokusere på at lægge tryk på højrebenet, mens venstrebenet bøjes. Samtidig føres overkroppen ud over højrebenet, så tyngdepunktet kommer ud over højreskien. Det er svært, fordi det ofte går stærkt. Men det er essentielt for at opnå kontrol.

Nyd skiløbet!
… det er meget lettere at nyde skituren, hvis du har kontrol.