Af Per Henrik Brask, foto: Per Henrik Brask

 

Præmissen er, at du skal på ski. Hvordan er det så mest smart at komme dertil?

Nogle finder de mange processer, der er, når man skal flyve, stressende. Transport til lufthavnen, bagagevogn, check-in, bagagedrop, security, boarding og så forfra bare i omvendt rækkefølge, når flyet lander; ud af flyet, vente på bagage, opsamling af ski på andet bagagebånd, leje af bil eller ud til bussen og måske yderligere en lokal bus inden, du ankommer.

Omvendt behøver man bare sige “stau”, før man kan blive temmelig træt og opgivende, hvis man skal opholde sig bag et rat.

Hvis vi ser bort fra miljø, forurening , CO2-aftryk osv. Hvis vi samtidig undlader at tænke tog. Hvis vi nu blot sammenligner de to mest anvendte transportformer, når danskerne skal på ski – bil versus fly – kan vi så udnævne en vinder?

I april sidste sæson foretog vi konkurrencen. Begge holds afrejse gik fra Roskilde mod samme hotel i Obergurgl, Østrig. Det ene hold i bil, det andet hold med fly. Nærmeste lufthavn i Østrig er Innsbruck, som blev nået via mellemlanding i Berlin. På udturen var flyrejsen næsten fem timer hurtigere. På hjemrejsen var det også hurtigst at flyve men kun en times tid.

Transport til og fra skiområdet er vel ikke bare et spørgsmål om tid og penge? Andre beslutningsparametre kommer ofte også ind i billedet. At vælge den vindende transportform er derfor individuel og situationsafhængig. Det, der er en fordel ved den ene transportform, er måske en ulempe med den anden. Her er et par plusser for hver af de to transportformer. Vælg selv din vinder.

Bil

  • Du skal ikke nødvendigvis begrænse dig til 20 kg. I bilen er det mere volumenen, der er afgørende for, hvor stor og hvor mange kufferter, du kan medbringe.
  • Er der plads i bilen eller tagboksen, kan du medbringe egne ski uden at skulle betale for det. Du kan til og med tillade dig at have mere end et par ski med.
  • Flere passagerer. Hvor mange kan I være i bilen? Fire, fem eller måske flere. Jo flere passagerer desto bedre økonomi pr. sæde.
  • Seks dage med kaiserwetter og så “lover” vejrudsigten dårligt vejr den sidste planlagte skidag. Fristende at kunne køre hjem tidligere? Bilen er lig mobilitet også hvis du fx vil prøve et naboskiområde.
  • Destinationer uden mulighed for at flyve. Der er skiområder, hvor eneste reelle mulighed er at tage bilen. Se bare mod nord.

Fly

  • Jo længere væk, desto hurtigere er det at flyve. Alperne, Dolomitterne og andre sydlige skiområder, nås normalt hurtigst med fly.
  • Statistik er det mere sikkert at flyve
  • Læn dig tilbage. Lad kaptajn og pilot flyve flyet.
  • Få deltagere, bedre økonomi. Hvis du rejser alene eller I er to, så kan samlet billetpris være billigere pr. person.
  • Ikke afhængig af at eje eller leje af bil. Ingen afskrivning på egen bil
  • Destinationer uden mulighed for at køre. Der er skiområder, hvor eneste reelle mulighed er at flyve. Eksempelvis USA, Canada, Japan og oversøiske destinationer.

I vores konkurrence havde vi valgt et relativt let tilgængeligt område både for bil og fly. Vi kunne også have valgt en destination tæt på en lufthavn. Eksempelvis franske La Clusaz som ligger max en time i bil fra Geneve lufthavn, hvor der er mange daglige, direkte fly. Her vinder flyet klart på tid. Vi kunne også have valgt Zermatt i Schweiz, som ligger midt mellem lufthavnene i hhv Zürich og Geneve. Transittiden er cirka fire timer med tog, og så er der igen ved at være dødt løb mellem de to alternative transportformer. Pointen er, at det har betydning, hvortil turen går. Antallet af deltagere, ønsket om de ene fordele frem for de andre osv skal samtidig vægtes, når der vælges mellem bil og fly.

Tørre tal og bilturens økonomi

Vi kørte 2 x 1.195 km. I alt 2.390 km. Totalt brugte vi 170 liter diesel. Bag rettet sad vi 2 x 12 timer. Totalt tog turen under 14 timer både ud og hjem inklusive pauser og færge. Omkostninger til brændstof beløb sig til 2.000 kroner, mens to færgeoverfarter kostede 1.450 kroner. I alt 3.450 kroner for alle bilens passagerer. Hertil kommer afskrivninger på bilen. Kaffe, betalte toiletbesøg osv er ikke medregnet.

Tørre tal og flyturens økonomi

Fly-passagererne benyttede lavprisselskab, og deres tidsforbrug var fordelt med 60 minutter fra bopæl med tog fra Roskilde til Kastrup plus 2 timer totalt i lufthavnen. 60 minutter til Berlin-Tegel, 55 minutters ventetid på fly videre til Innsbruck og 1 time og 35 minutter flyvetid til Innsbruck. Foreløbig 6 timer og 30 minutter. I Innsbruck tog bagageudleveringen 50 minutter plus 10 minutter på at lokalisere transitbil og halvanden time fra Innsbruck til hotellet. Totalt præcis 9 timer. Hjemturen et par timer mere pga længere ventetid i Berlin. Hver flybillet kostede 1.957 kroner inkl. bagage med skistøvler men uden ski. Transit kostede 2 x 98 euro pr. passager svarende til cirka 1.500 kroner.

Bilen

Vi kørte i en Hyundai Tucson. Modellen er såkaldt mild-hybrid med 2.0 diesel, 400 Nm og 4×4. En ægte vinderbil til lange distancer og vinterkørsel. Mild-hybrid tilfører 48V bilen, som bruges til start/stop-funktionen, giver lidt bedre acceleration og  hjælper på brændstoføkonomien.